گام به گام فرهنگ و هنر نهمفرهنگ و هنر نهمنهم

جواب خود ارزیابی‌های فرهنگ و هنر نهم

سلام بخونی‌های دوست داشتنی، با مقاله جواب خود ارزیابی‌های فرهنگ و هنر نهم در خدمت شما عزیزان هستیم. آشنایی با میراث فرهنگی و هنری به شما در شناخت علایق و نیازهایتان، درک هویت فردی و اجتماعی خویش و در نهایت برخورداری از یک زندگی خوب کمک می کند. شاید به همین دلیل است که بزرگی می گوید: «هنر، کلید فهم زندگی است.» بعد از یادگیری نوبت خود ارزیابی از آموخته‌هایمان می‌باشد؛ من شیدا کبیرعبادی هستم و امروز نیز در سایت بخون همراه شما خواهم بود تا به کمک یکدیگر جواب تمام خود ارزیابی‌های فرهنگ و هنر کلاس نهم را بررسی کنیم. پس تا انتها مطلب، همراه من بمانید ..

جواب خود ارزیابی‌های بخش اول کتاب فرهنگ و هنر نهم | هنرهای تجسمی

جواب خودارزیابی صفحه 15 فرهنگ و هنر نهم

جواب خودارزیابی فرهنگ و هنر نهم صفحه 15

جواب: انجام طراحی پیش از شروع به کار اصلی، می‌تواند از به هدر رفتن مواد و اجزا در اجرا نهایی کار جلوگیری کند و یک طراحی نامناسب موجب اتلاف وقت می‌شود که انجام پیش طرح از این مسئله جلوگیری می‌کند. منطبق نبودن روش اجرا در طراحی و اجرا نهایی باعث می‌شود به نتیجه مطلوب دست نیابیم.

جواب خودارزیابی صفحه 23 فرهنگ و هنر نهم

جواب خودارزیابی فرهنگ و هنر نهم صفحه 23

جواب: 

  • تقویت ذهن و تقویت دست باید به موازات هم انجام شود. شما باید بتوانید آنچه را چشم تشخیص می‌دهد، ترسیم کنید. برای تقویت دست باید به طور مکرّر و پیوسته تمرین کنید. این گونه تمرینات می‌تواند با موضوعات ذهنی، یا خط خطی‌های انبوه (دایره‌ای، چهارگوش، زیگزاگ یا حلزونی و …) روی کاغذ سفید یا باطله، انجام شود و یا با تمرینات پی در پی شامل طراحی از مدل‌های ساده و متنوع صورت گیرد.
    احساس نیز عامل مهم دیگری در ایجاد خطوط طراحی و همچنین درک درونی موضوعی است که از آن طراحی می‌کنیم. هیچ دو نفری را نمی‌توان یافت که دقیقأ مثل هم طراحی کنند. به همین دلیل در کنار تحلیل‌های مشاهده و تمریناتی که برای مهارت دست انجام می‌دهیم، یکی از روش‌های مفید یادگیری، این است که بدون ترس و با اتکا به توانایی حسی خود شروع به طراحی کنیم و در حین آن تحلیل‌های مشاهده را هم در نظر داشته باشیم.
  • بر عهده دانش آموز

جواب خودارزیابی صفحه 33 فرهنگ و هنر نهم

جواب خودارزیابی فرهنگ و هنر نهم صفحه 33

جواب: یکی از اصول ترکیب بندی، موضوع تأکید است. به طور معمول در بیشتر آثار هنری لازم است روی یکی از اجزا موضوع یا روی نقطه‌ای در سطح اثر، تأکید صورت گیرد که هنرمند قصد دارد توجه بیننده را بیش از همه به آن قسمت معطوف نماید. دومین هدف ترکیب بندی، تعادل است؛ بدین ترتیب که اگر به وسیله یک خط فرضی تصویر را به دو بخش مساوی تقسیم کنیم، باید وزن دو طرف تصویر در تعادل با یکدیگر برابر باشد.

جواب خودارزیابی صفحه 41 فرهنگ و هنر نهم

جواب خودارزیابی فرهنگ و هنر نهم صفحه 41

جواب: 

  • بر عهده دانش آموز
  • اگر دقت کنید درمی‌یابید این تبلیغات بر پایه حواس دیداری و شنیداری استوار بوده‌اند. امروزه نیز تقریبأ به همین گونه است، اما ابزارهای جدیدی مانند: تلویزیون، رادیو، روزنامه، مجله و اینترنت نقش مهم‌تری را بر عهده دارند و مخاطبان وسیع‌تری را پوشش می‌دهند. 

جواب خودارزیابی صفحه 49 فرهنگ و هنر نهم

جواب خودارزیابی فرهنگ و هنر نهم صفحه 49

نوشته های مشابه

جواب: 

  • برعهده دانش آموز
  • رعایت اصول صفحه آرایی، مخاطب محوری، ترکیب بندی، ابزار صفحه آرایی و … نقش مهمی دارند. قبل از اختراع چاپ و رایج شدن ماشین‌های چاپ و رایانه در ایران و سایر کشورها، هنر کتاب آرایی به صورت دستی صورت می‌گرفت؛ اما در عصر حاضر، دیگر به صورت دستی اجرا نمی‌شود؛ بلکه با رایانه و نرم افزارهای تخصصی صورت می‌گیرد. صفحه آرایی علاوه بر زیبایی طرح جلد و صفحه‌های داخلی به ما کمک می‌کند تا بهتر و راحت‌تر مطالب یک کتاب یا مجله را مطالعه کنیم. حروف در اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلف نیز نقش مهمی در این امر به عهده دارند.

جواب خودارزیابی صفحه 55 فرهنگ و هنر نهم

جواب خودارزیابی فرهنگ و هنر نهم صفحه 55

جواب: 

  • بر عهده دانش آموز
  • در نقاط مختلف جهان و ایران برای تبلیغات محیطی معمولأ از چهار روش مانند: بیلبورد وسایل حمل و نقل، مبلمان شهری وسایل حمل و نقل عمومی یا شخصی مثل ترکیب بندی قطارها و مترو ها، اتوبوس‌ها،خودروهای پخش استرابورد حروف نگاری روی پنجره فروشگاه‌ها، لامپ ال ای دی، ویترین‌های مغازه‌ها، دیوار نگاری و … از روش‌های استفاده از تبلیغات محیطی هستند که در محل زندگی ما بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جواب خودارزیابی صفحه 66 فرهنگ و هنر نهم

جواب خودارزیابی فرهنگ و هنر نهم صفحه 69

جواب: عکاسی خبری یا رسانه به تصاویری گفته می‌شود که هدف اصلی آن‌ها خبر رسانی است و در واقع روایتی است از یک رویداد خاص که کامل کننده یک گزارش باشد. این تصاویر احتمالأ بصورت تکی یا یک مجموعه منتشر می‌شوند. عکس خبری باید شاهدی صادق در جریان اتفاق رخ داده باشد و دستکاری در آن جایز نیست. مرامنامه‌های اخلاقی حوزه این سبک را از دیگر سبک‌ها جدا می‌کنند.
همان‌طور که یک عکاس مفهومی تماشاگران را تحت تأثیر قرار می‌دهد، او همچنین می‌تواند یک روش ظریف و مبهم‌تر برای گفتن به داستان استفاده کند. شوک ممکن است حتی بیشتر باشد، اگر از ابتدا مشخص نیست؛ همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، عکاسی مفهومی یک موضوع فریبنده است و دارای نکات، تکنیک‌ها و روش‌های بیشتری برای گفتن داستان است. یکی از اهداف اصلی هنر این است که راه رویکرد خودتان را پیدا کنید،. این برای عکاسی مفهومی دو برابر می‌شود.

جواب خود ارزیابی‌های بخش دوم کتاب فرهنگ و هنر نهم | خوشنویسی

جواب خود ارزیابی صفحه 83 فرهنگ و هنر نهم

جواب خود ارزیابی فرهنگ و هنر نهم صفحه 83

جواب: هر اثر خوشنويسى مى‌‌تواند در قالب‌ها و گونه‌‌هاى مختلفى ارائه شود. از رایج‌ترین قالب‌های ارائه آثار خوشنویسی می‌توان به سطرنویسی، دو سطری نویسی، کتابت، سیاه مشق، چلیپا، کتیبه و قطعات مرکب اشاره کرد که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم.
سطر ساده‌ترين قالب براى ارائه نوشته در خوشنويسى است و می توان گفت از ارکان مهم خوشنویسی می باشد.
به مجموعه کلمه ها و جمله‌هايى که روى خط کرسى قرار مى‌گيرند سطر می گویند. به طور کلی سطر نویسی قالبی است که در آن متنی را در یک خط خوشنویسی می کنند. سطر ممکن است يک جمله کامل باشد يا چندين جمله را در خود جاى دهد. گاهى نيز ممکن است جمله کامل نباشد و یا یک مصرع از شعر باشد.
دو سطری نویسی قالبی است که در آن متنی را در دو خط زیر هم خوشنویسی می کنند، دوسطرنويسى بيشتر براى نوشتن يک بيت شعر بکار مى‌رود. در نوشتن دو سطر يا يک بيت، بايد قواعد سطرنويسى در هر دو سطر رعايت شود. فاصله دو سطر يا دو مصرع از هم دیگر با توجه به طول هر سطر و ارتفاع آن حدود ۱۲ تا ۱۵ نقطه می باشد که باید بدان توجه داشت.
کتابت قالبى براى ارائه نوشته بصورت ريز است و بيشترين کاربرد را در کتاب‌نويسى دارد. برای ابزار کتابت، قلم نى محکم‌تر و باريک‌تر از قطر يک مداد معمولى است. مرکب بايد از بهترين نوع باشد و دوات بار کوچک انتخاب شود.
گاهی با تکرار حروف و کلمات و درهم نویسی آنها در خوشنویسی اثری خلق می شود که به آن سیاه مشق می گویند. سياه‌مشق‌ها را میتوان به دو گروه سياه‌مشق‌هاى تمرينى و سياه‌مشق‌ در قالب يک قطعه زيبا تقسیم کرد.
چلیپا یکی از پرکاربردترین قالبها و شیوه‌های نگارش در خوشنویسی به‌ویژه در ایران است. یکی از معانی چلیپا مورب است و میتوان گفت قالبی است که در آن متنی را به صورت مورب می نویسند. ازبهترین قالب هایی است که که براى نوشتن رباعى و دوبيتى و قطعات خوشنويسى بخصوص نستعليق استفاده مى‌شود، که از مجموع چهار سطر و يا مجموع دو قالب دو سطرى ايجاد مى‌شود. سطرها در داخل آن به‌ شکل مورب و کج قرار مى‌ گيرند. در اين قالب ، سطرها بسيار دقيق و حساب شده در جاى خود قرار داده مى‌شوند. تقارن ميان فضاهاى پر و خالى توازن در قطعه و چليپا را ايجاد مى‌کند و آن را زيبا جلوه مى‌دهد. در هر دو سطر بايد تمام اصول و قواعد دوسطرى رعايت شود.
اگر خوشنویس از دو یا چند قالب مختلف در ارائه یک اثر استفاده کند قالب نهایی را قطعه مرکب می نامند.
کتيبه‌نويسی يکى از اشکال و گونه‌هاى ارائه خوشنويسى می باشد که در تزئينات معمارى بخصوص در دوره اسلامى رواج داشته است. در کتيبه‌ نويسى بيشتر از خطوط عربى و کوفى استفاده شده است. از دلايل اين امر اتصال حروف به يکديگر در خطوط عربى است و اين پيوستگى با خطوط عمودى ساختمان آهنگى ايجاد مى‌کند و خطوط افقى ايجاد توازن مى‌نمايد.

جواب خود ارزیابی صفحه 88 فرهنگ و هنر نهم جواب خود ارزیابی فرهنگ و هنر نهم صفحه 88

جواب: 

  • در اوایل قرن هشتم هجری قمری، میرعلی تبریزی با تلفیق نسخ و تعلیق پایه و اساس خط نستعلیق را گذاشت و پسرش میرعبدالله آن را كامل كرد. خط نستعلیق، دومین خط خاص ایرانیان است. این خط با توجه به حركات و گردش‌های حروف، جایگاهش را در هنر خوشنویسی جهان گشود. حتی برخی، این خط را عروس خطوط اسلامی می‌نامند.
  • از خط نستعلیق برای استفاده در کتابت و انواع کتاب‌ها،خلق تابلوهای هنری کتیبه نویسی و… استفاده می‌شود.

جواب خود ارزیابی صفحه 98 فرهنگ و هنر نهم

جواب خود ارزیابی فرهنگ و هنر نهم صفحه 98

جواب: 

  • اوج شکوفایی خط شکسته نستعلیق مربوط به قرن دوازدهم و ظهور نابغه ای به نام درویش عبدالمجید طالقانی است که با عمر کوتاه سی و چند ساله هم این خط را به اوج زیبایی رساند و هم آثار فراوانی در قالب قطعات مرقعات کتاب‌ها و بیاض‌ها از خود به یادگار گذاشت. 
  • اتصالات حروف و کلمات به هم در شکسته نستعلیق زیاد است و در نوشتن سرعت بیشتری دارد. در شکسته نستعلیق تنوع کشیده‌ها بیشتر است و چیدمان کلمات درهم پیچیدگی زیادی دارد و برخی حروف و کلمات شکسته نستعلیق از خط تعلیق آمده است و دقیقأ به همان شکل تعلیق نوشته می‌شود.

جواب خود ارزیابی صفحه 106 فرهنگ و هنر نهم

جواب خود ارزیابی فرهنگ و هنر نهم صفحه 106

جواب: 

  • طراحی پوستر و ساخت نشانه و ارائه آثار حجمی با الهام از شکل‌های خطوط مختلف
  • در عرف خطاطان ،نقل كردن و تقلید نمودن از روی استادان خوشنویس است به طوری كه كاتب مبتدی می‌بایست تا مدت یک سال مفردات و مركبات خط را از روی جزواتی كه استادان فن به غرض تعلیم دادن خط می‌نوشته‌اند و حدودأ دارای ۱۰۰بیت بوده است، عیند بنویسد و طبق دستور ارباب فن و خط و خطاطی قلم بتراشند و مركب فراهم كند و اسلوب و هیئتی كه استادان خوشنویس كتابت كرده‌اند ،خطشان را نقل كند.

جواب فکر کنیدهای بخش سوم کتاب فرهنگ و هنر نهم | هنرهای سنتی

جواب خود ارزیابی صفحه 142 فرهنگ و هنر نهم

جواب خود ارزیابی فرهنگ و هنر نهم صفحه 142

جواب: درویش دوزی یا تفرشی دوزی یکی از انواع رو دوزی‌های سنتی ایرانی است که شباهت زیادی به چشمه دوزی دارد، با این تفاوت که نسبت به آن نخ کشی کمتری انجام می‌شود. تصویر دوم از سمت راست نمونه یک درویش دوزی است.

همراهان عزیز خسته نباشید! شما می‌توانید با مراجعه به لینک جواب فکر کنیدهای فرهنگ و هنر نهم، جواب تمامی خودارزیابی‌های کتاب درسی فرهنگ و هنر پایه نهم را که توسط خود من نوشته شده است، به صورت کاملأ رایگان مطالعه نمایید.

جواب فکر کنیدهای بخش چهارم کتاب فرهنگ و هنر نهم | هنرهای آوایی

جواب خود ارزیابی صفحه 160 فرهنگ و هنر نهم

جواب خود ارزیابی فرهنگ و هنر نهم صفحه 160

جواب: بله، گاهی می‌توانند از نظر فاصله زمانی شنیده شدن، با هم برابر باشند وگاهی هم نابرابر.

جواب خود ارزیابی صفحه 167 فرهنگ و هنر نهم

جواب خود ارزیابی صفحه 167 فرهنگ و هنر نهم 

جواب: 

  • آهنگ و ملودی: رادیو _ صدای باز و بسته شدن: در اتاق _ صدای اعلان: گوشی موبایل و …
  • کوبیدن روی میز، سوت زدن، فوت کردن لبه نابلون پلاستیکی، ضربه زدن به چند تار کش و …

جواب فکر کنیدهای بخش پنجم کتاب فرهنگ و هنر نهم | هنرهای نمایشی

جواب خود ارزیابی صفحه 172 فرهنگ و هنر نهم

جواب خود ارزیابی صفحه 172 فرهنگ و هنر نهم

جواب: کارگردان برای انتخاب بازیگران مناسب برای هر شخصیت، به ویژگی‌های فردی و ظاهر بازیگران، خصوصیات چهره‌شان، نوع بیان و گویش آن‌ها دقت می‌کند تا مناسب‌ترین افراد را برای ایفا نقش شخصیت‌های نمایشنامه برگزیند.

جواب خود ارزیابی صفحه 175 فرهنگ و هنر نهم

جواب خود ارزیابی صفحه 175 فرهنگ و هنر نهم

جواب: کارگردان باید با دقت به شیوه‌های زندگی و رفتار افراد در واقعیت توجه کند، همچنین بتواند در صحنه نمایش نیز بازیگران را به نحوی هدایت کند تا زندگی آن‌ها بر صحنه نمایشی نیز، منطقی و باورپذیر جلوه کند.

ایستگاه پایانی

کلاس نهمی‌های عزیز، به پایان مقاله جواب خود ارزیابی‌های فرهنگ و هنر نهم رسیدیم. امیدوارم توانسته باشیم بهترین‌ها را برای شما به ارمغان آوریم. اما برای اطلاع از تازه‌ترین مقالات منتشر شده سایت بخون، حتمأ در قسمت خبرنامه سایت ثبت نام کنید و از قسمت ارسال دیدگاه‌های سایت، سوالات، نظرات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.

همچنین در صورت تمایل و رضایت خاطر، جهت ارتقا سطح کیفیت مقالات، با رنگی کردن ستاره‌ها، به ما امتیاز داده و موجب قوت قلب و دل‌گرمی ما بخونی‌ها باشید. برای مطالعه و دسترسی آسان به سایر مطالب ما، از طریق لینک‌های زیر اقدام کنید:

سوالات متداول

  1. آیا مقاله جواب جواب خود ارزیابی‌های فرهنگ و هنر نهم، شامل جواب فکر کنیدها نیز می‌باشد؟
    خیر، این مقاله صرفأ شامل جواب خود ارزیابی‌های فرهنگ و هنر نهم متوسطه اول می‌باشد، برای مطالعه جواب فکر کنیدها، به لینک قرار داده شده در متن مقاله، مراجعه نمایید.
  2. چگونه می‌توانیم جزوه مقالات شما را تهیه کنیم؟
    شما مخاطبین عزیز سایت بخون می‌توانید با مراجعه به قسمت چاپ و دانلود، PDF مقاله را به صورت کاملأ رایگان دریافت نمایید.
امتیاز بدهید!

شیدا کبیرعبادی

سلام بخونی دوست داشتنی، شیدا کبیرعبادی هستم دبیر، مترجم، محقق و منتقد زبان و ادبیات فرانسه، دبیر و مترجم زبان انگلیسی، شاعر، نویسنده، مشاور تحصیلی و فعال اجتماعی. مفتخرم در سایت بخون گوشه‌ای از تجربیات تحصیلی خودم رو در اختیار شما عزیزان قرار بدم.
0 نظر
بازخورد
مشاهده همه نظرات
دکمه بازگشت به بالا