یک خبر ویژه برای کنکوری‌ها!

40 درصد کل زیست کنکور هدیه ما برای شماست؛ شماره موبایلت رو وارد کن و هدیه رو همین الان بگیر:

چالش صدور دیرهنگام احکام بازنشستگی فرهنگیان + آخرین اخبار از همسانسازی حقوق بازنشستگان کشوری

با سلام و درود؛ یاش‌گین ولی‌پور هستم از سایت بخون. در تاریخ 5 مهرماه 1401، صندوق بازنشستگی کشوری، نسبت به ارسال دیرهنگام مدارک شاغلین در آستانه بازنشستگی از سوی وزارت آموزش و پرورش ابراز نگرانی کرده و آن را عامل تاخیر در صدور حکم و برقراری حقوق بازنشستگی دانسته است. طبق اعلام معاون این صندوق، مکاتباتی با وزارت آموزش‌وپرورش انجام و درخواست‌هایی مطرح شده تا پرونده فرهنگیان در آستانه بازنشستگی با روند پرشتاب‌تری به دست این صندوق رسیده و حکم حقوقی تازه‌بازنشستگان در مهرماه صادر شود.

اکبر شیرمحمدی با بیان اینکه در سال‌های گذشته تعداد بازنشستگان آموزش‌وپرورش به صورت جهشی افزایش یافت اظهار کرد: درسال ۹۷ حدود ۴۴ هزار نفر، در سال ۹۹ حدود ۳۱ هزار و در سال ۱۴۰۰ ، ۷۰ هزار بازنشسته آموزش‌وپرورشی داشتیم.

وی افزود: شروع سال تحصیلی و فعالیت کاری و بازنشستگی در آموزش و پرورش، مهرماه است و از طرفی هم  ابلاغ بازنشستگی معلمان دارای شرایط بازنشستگی را به همین تاریخ  صادر می‌کنند.

معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ با تاخیر در برقراری و پرداخت حقوق مواجه شدیم گفت: در آذر و دی ماه، چندهزار بازنشسته داشتیم که پرونده‌هایشان از سوی وزارت آموزش‌و پرورش با تاخیر برای ما ارسال شد و چهارماه حقوق نگرفته بودند. در آذر و دی مبلغی به عنوان علی‌الحساب برایشان واریز کردیم تا حقوق ماهانه‌شان برقرار شود.

شیرمحمدی ادامه داد: پیش‌بینی ما این بود که افزایش تعداد بازنشستگان را در سال‌های آتی نیز داشته باشیم و روند پیش آمده دوباره تکرار شود، به همین علت اقداماتی را درنظر گرفتیم تا از وقوع این پیشامد جلوگیری کنیم؛ در همین راستا ۲۵ دی ۱۴۰۰ اولین مکاتبه را با وزیر آموزش و پرورش انجام و درخواست کردیم با توجه به افزایش تعداد بازنشسته‌ها، تعاملی بهتری میان دو مجموعه شکل بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در این نامه نوشته بودیم علی‌رغم ارسال مدارک و حجم عظیم کار در صندوق، ما تمام تلاش خود را با بهره‌گیری از سیستم‌های مکانیزه به کار خواهیم گرفت تا حقوق‌ها به موقع برقرار شوند ابراز کرد:

همچنین تقاضای تشکیل کارگروه مشترک میان وزارت آموزش و پرورش و صندوق بازنشستگی کشوری را داده بودیم و علاوه بر این، متقاصی دریافت اطلاعات مربوط به سوابق خدمت کارکنان از جمله خدمت غیررسمی را هم داشتیم تا بتوانیم احکام را به موقع صادر کنیم که پاسخی نیامد.

معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: در تاریخ ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ مجدد نامه دیگری ارسال و همین درخواست را تکرار کردیم اما باز هم به نتیجه مورد نظر نرسیدیم. مجدد ۲۴ تیرماه درخواست همکاری و آمادگی برای صدور احکام – سه ماه قبل از بازنشستگی و زمان برقراری حقوق- را اعلام کردیم تا بازنشستگانِ امسال بتوانند در مهرماه حقوق بازنشستگی بگیرند.

شیرمحمدی با بیان اینکه از مشکلات تامین نیروی انسانی و حجم بالای کار در آموزش و پرورش بی اطلاع نیستیم اظهار داشت: آموزش و پرورش درگیر رتبه‌بندی معلمان است. از آن سو با کمبود نیرو مواجه بوده و به دنبال جذب نیرو و استمرار خدمت همکاران در آستانه بازنشستگی است. ما می‌خواستیم تعامل بیشتری داشته باشیم تا برقراری حقوق با تاخیر مواجه نشود. اینکه صدور احکام در زمان درست خودش انجام شود برای ما ارزشمند و مهم است، اما تاخیر در ارسال مدارک موجب تاخیر در صدور احکام می‌شود.

وی افزود: چندمرتبه با  رییس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش‌ صحبت کرده و همه‌گونه همکاری از ناحیه صندوق بازنشستگی را یادآوری کرده‌ایم و آنها هم در تلاش‌اند و قول دادند با سرعت پرونده‌ها را برای صدور احکام به صندوق بفرستند.

معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری درباره شمار بازنشستگان آموزش و پرورش در سال جاری گفت: برای امسال حدود ۸۰ هزار فرهنگی در آستانه بازنشستگی قرار دارند که با توجه به اجرای طرح رتبه بندی و برخورداری از مزایای آن، تقاضای استمرار خدمت داده‌اند و به این ترتیب شمار بازنشستگان این وزارتخانه به حدود ۴۵ هزار نفر رسیده است. بنابراین امسال ۴۵ هزار بازنشسته آموزش و پرورشی داریم که تا کنون پرونده حدود پنج هزار و ششصد نفر یعنی ۱۲ درصد آنها تایید شده است.

شیرمحمدی افزود:

از آنجا که تخصیص اعتبار و بستن حسابها برای محاسبه حقوق ماهانه دهم هر ماه انجام می‌شود، اگر پرونده‌ها قبل از ۱۰ مهرماه به دست ما برسد و احکام را صادر کنیم، حقوق بازنشستگان در مهر ماه پرداخت می شود، لکن پس از تاریخ مذکور، به ماه بعد موکول می شود.

وی با بیان اینکه اگر تعداد زیاد باشد و بتوانیم علی الحسابی از سازمان برنامه، بودجه بگیریم حتما به فکر خواهیم بود، در غیراینصورت حقوق شان در آبان ماه برقرار می‌شود گفت: در حال تلاشیم و خودمان را در کنار آموزش و پرورش قرار دادیم تا این مسیر به خوبی طی شود و مشکلی در صدور احکام بازنشستگی فرهنگیان ایجاد نشود.

بنابراعلام معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری، مشترکین کسورپرداز فعلی  در صندوق بازنشستگی،  ۹۲۸ هزار نفرند؛ به عبارت دیگر از بین شاغلین مشترک صندوق کشوری، ۷۱۲ هزار نفر معادل ۷۷ درصد، آموزش و پرورشی هستند که از  این تعداد، ۴۵ درصد مرد و ۵۵ درصد زن هستند. در تهران ۳۲ درصد مرد و ۶۸ درصد زن هستند.

شیرمحمدی در پاسخ به پرسشی درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری نیز خاطر نشان کرد: صحبت‌هایی برای افزایش حقوق شاغلین و بازنشستگان مطرح است و ما هم منتظر هستیم خبرهای خوشی برسد تا بتوانیم اقدامات اجرایی مربوط را انجام دهیم.

منبع: راهبرد معاصر

5/5 - (1 امتیاز)
اگر این مطلب را دوست داشتید برای دوستان خود بفرستید:
عضویت
اطلاع از
1 دیدگاه
بازخورد
مشاهده همه نظرات
پیمایش به بالا