یک خبر ویژه برای کنکوری‌ها!

40 درصد کل زیست کنکور هدیه ما برای شماست؛ شماره موبایلت رو وارد کن و هدیه رو همین الان بگیر:

مساله‌ای به نام سابقه تحصیلی و راه‌حلی به نام ترمیم نمره؛ داوطلبان کنکور چه باید بکنند؟

با سلام و درود؛ یاش‌گین ولی‌پور هستم از سایت بخون. در تاریخ 23 شهریور ماه 1401، بر اساس اخبار ارائه شده، تغییرات کنکور ۱۴۰۲، اهمیت سابقه تحصیلی و معدل را در نتیجه آزمون سراسری افزایش داد و توجه داوطلبان را بیشتر به ترمیم نمره جلب کرد؛ آزمونی که دست‌کم برای دیپلمه‌های بعد از سال ۱۳۸۴ با ثبت‌نام در مدارس بزرگسال و در سه نوبت خرداد، شهریور و دی امکان‌پذیر است.

چه کسانی و چطور می‌توانند آزمون ترمیم نمره بدهند؟

شورای عالی آموزش و پرورش در جلسه ۹۱۵ خود (مرداد ۱۳۹۴) در اجرای قانون پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور و به منظور ایجاد زمینه برای ارتقای سوابق تحصیلی دانش آموزان و تاثیر آن در آزمون ورودی دانشگاه‌ها مصوبه نحوه ترمیم نمره دروس امتحان نهایی فارغ التحصیلان دوره متوسطه را با حضور رئیس‌جمهوری وقت تصویب کرد.

بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش به فارغ التحصیلان دوره متوسطه (از سال ۸۴ به بعد) که متقاضی ترمیم و ارتقای نمرات دروس نهایی خود باشند، اجازه داده می‌شود صرفا برای یک بار به صورت داوطلب آزاد، ثبت نام کرده و در یکی از نوبت های امتحانی (خرداد، شهریور و دی)، دروس مورد نظر خود را مجدد انتخاب و در آزمون مربوط شرکت کنند.

آیین نامه اجرایی این ماده نیز تا فروردین ۱۳۹۵ ابلاغ شد و بر اساس آن ثبت‌نام متقاضیان ترمیم سوابق تحصیل به صورت داوطلب آزاد و مطابق دستورالعمل در مدارس بزرگسالان انجام می شود.

آزمون ترمیم‌ نمره در ۳ نوبت و برای دانش‌آموزانی که از ۱۳۸۴ به بعد دیپلم گرفته‌اند

با وجود اینکه دست‌کم ۵ سال از ابلاغ آیین‌نامه آزمون‌های ترمیم نمره می‌گذرد و موضوع تازه‌ای نیست، به دلیل اهمیت بیشتر و تاثیر مثبت معدل در آزمون سال جاری داوطلبان بیشتری به این موضوع توجه کرده‌اند. ضمن‌ اینکه برخی از داوطلبان دانش‌آموزان سال‌های قبل یا هنرستانی هستند و نمی‌دانند می‌توانند برای ترمیم نمره اقدام کنند یا خیر.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، در مورد روند انجام ترمیم نمره برای دانش‌آموزان گفت: دانش‌آموزان نظام جدید (نظام ۶-۳-۳) می‌توانند در مدارس بزرگسال منطقه آموزش و پرورش خود ثبت نام کنند و از یک درس تا تمام دروس برای یک بار آزمون ترمیم نمره را بدهند.

محسن زارعی در مورد روند انجام ترمیم نمره با تاکید بر آزمون ترمیم نمره و نه ترمیم معدل، بیان کرد: نتیجه این آزمون فقط برای سابقه تحصیلی و سازمان سنجش است و در تغییر معدل دیپلم دانش‌آموزان موثر نیست؛ برخی از دانش‌آموزان می‌خواهند برای استخدام در سازمانی یا غیره معدل دیپلم خود را افزایش دهند که امکان این امر با آزمون ترمیم نمره نیست.

دانش‌آموزان نظام جدید (نظام ۶-۳-۳) می‌توانند در مدارس بزرگسال منطقه آموزش و پرورش خود ثبت نام کنند و از یک درس تا تمام دروس برای یک بار آزمون ترمیم نمره را بدهند. همچنین دانش‌آموزان می توانند در منطقه‌ای که دانش‌آموز بودند ثبت نام‌ کنند ولی در منطقه ای که اکنون سکونت دارند، امتحان دهند. همچنین می‌توانند یک نوبت ثبت‌نام کنند و در سه نوبت امتحان دهند. تعیین هزینه آزمون ترمیم نمره، هم بر عهده استان‌هاست و بر اساس مصوبه شورای آموزش و پرورش استان‌ها تعیین می‌شود. در حال طراحی سامانه‌ای هستیم که دانش‌آموزان بتوانند بدون مراجعه به مناطق آموزش و پرورش و مدارس بزرگسال، ثبت‌نام را به شکل برخط انجام دهند و بعد از نهایی شدن در مورد آن اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

ترمیم نمره برای دیپلمه‌های قبل از ۱۳۸۴ با مجوز شورای عالی آموزش و پرورش

وی در مورد افرادی که پیش از سال ۱۳۸۴ دیپلم خود را دریافت کرده و قصد ترمیم نمره دارند و ترمیم نمره دروس پیش‌دانشگاهی نیز گفت که به دلیل نیاز به تطبیق دروس با دروس فعلی، آزمون برای این دروس به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش نیاز است. رایزنی‌ها در این مورد انجام شده و بعد از تشکیل جلسه شورای عالی در مورد آن اطلاع‌رسانی می‌شود. این دسته از داوطلبان که اصلا سابقه تحصیلی ندارند، باید در قالب آزمون ترمیم کل دروس متوسطه را امتحان بدهند.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش در مورد زمان برگزاری جلسه شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: معمولا موضوعات تخصصی در کمیسیون های شورای عالی آموزش و پرورش انجام می‌شود و جلسات شورا نیز به صورت منظم با حضور وزیر برگزار می‌شود و انتظار داریم به‌زودی این موضوع نیز در جلسه مطرح و در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

بنابراین غیر از داوطلبانی که پیش از سال ۱۳۸۴ دوره متوسطه را تمام کرده‌اند و برخی رشته‌های خاص که دروس آنها تغییر کرده است، بقیه داوطلبان می‌توانند با هزینه مشخصی در آزمون ترمیم نمره در ۳ نوبت شرکت کنند. این روند از سال ۹۵ انجام شده و احتمالا با طراحی و معرفی سامانه‌ای برای ثبت‌نام در این آزمون امسال نیز یا راحت‌تر و بدون مراجعه فیزیکی داوطلبان یا به شکل سال‌های قبل با مراجعه به مدارس بزرگسال محل تحصیل ‌آنها ممکن است.

البته افرادی که پیش از سال ۱۳۸۴ دیپلم خود را دریافت کرده و قصد ترمیم نمره دارند و ترمیم نمره دروس پیش‌دانشگاهی به دلیل نیاز به تطبیق دروس با دروس فعلی، آزمون برای این دروس به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش نیاز دارد که به‌زودی و با برگزاری جلسه این شورا در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران

2/5 - (4 امتیاز)
اگر این مطلب را دوست داشتید برای دوستان خود بفرستید:
عضویت
اطلاع از
0 نظر
بازخورد
مشاهده همه نظرات
پیمایش به بالا