یک خبر ویژه برای کنکوری‌ها!

40 درصد کل زیست کنکور هدیه ما برای شماست؛ شماره موبایلت رو وارد کن و هدیه رو همین الان بگیر:

هدف اصلی مصوبه جدید کنکور جلوگیری از کاهش قدرت ایران در حوزه علم وفناوری است/نوآوری و خلاقیت با تست زنی برای موفقیت در کنکور از بین می‌رود

با سلام و درود؛ یاش‌گین ولی‌پور هستم از بخون. در تاریخ 23 مردادماه 1401، دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه این ستاد 16 آسیب ناشی از کنکور را در حوزه آموزش احصا کرده است، بیان کرد: نوآوری و خلاقیت با تست زنی برای موفقیت در کنکور ازبین می‌رود لذا براساس مصوبه جدید تنها محتویات کتاب‌های درسی در آزمون‌ها استفاده می‌شود.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در نشست خبری با موضوع سیاست‌های سنجش و پذیرش دانشجو بیان کرد: بحث سنجش و پذیرش و کنکور سراسری بسیار مهم است. در سال‌ها و دهه‌های قبل با توجه به جمعیت زیاد کشور راهی جز آزمون وجود نداشت. اما در سال‌های اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نگرانی‌های زیادی در حوزه علم پیدا کرد و آن اینکه در مسابقه یا آزمون سراسری سنجش  دقیق علمی از افراد وجود نداشت.
قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور کم شدن عمق یادگیری دانش آموزان را یکی از نگرانی‌ها عنوان کرد و افزود: دانش آموزی که عادت کرده بود ۱۲ سال به صورت تشریحی درس بخواند و امتحانات خود را نیز تشریحی بدهد، باید دریک آزمون تستی ارزیابی شود. با این شرایط مهارت تست زنی به عمق یادگیری غلبه کرد و اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی مقداری دیرتر به مسئله سنجش و پذیرش وارد شده بود، قدرت اصلی جمهوری اسلامی در حوزه علم و فناوری که در حال حاضر به برخی کشورهای خیلی قدرتمند هم صادرات فناوری داریم، با خطر مواجه می‌شد و نگرانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه سنجش و پذیرش شورای عالی انقلاب فرهنگی در واقع از بروز یک فاجعه جلوگیری کرد.

وی افزود: اولین گزارش نگران کننده که خودمان احساس می‌کردیم کاهش عمق یادگیری بود که جوانان برای شرکت در کنکور به یادگیری تست زنی می‌پرداختند تا در آزمون حیاتی زندگی شان موفق شوند و دیگر به مباحث تشریحی نمی‌پرداختند و محور دوم اینکه آموزش و پرورش مظلوم واقع می‌شد و توجهی به نظام آموزش و پرورش نمی‌شد ضمن اینکه روحیه خلاقیت و نوآوری در شیوه آزمون‌های تستی از بین می‌رود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نوآوری و خلاقیت با تست زنی برای موفقیت در کنکور از بین می­‌رود و از از طرفی با مطالبه گری والدین مبنی بر لزوم توجه به مباحث تشریحی و یادگیری عمیق فرزندان مواجه بودیم و البته در بین معلمان نیز اعتراضات زیادی به شیوه تست زنی مطرح بود. از طرفی کارگاه‌‌ای مهارتی هم از سوی دانش آموزان مورد اقبال قرار نگرفت و همه به دنبال مهارت تست زنی بودند که همه این موارد باعث شد تا شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به آموزش و تربیت نسل آینده و روند تحصیل جوانان اقدامات مطلوبی انجام دهد به‌طور مثال تلاش برای اهمیت دادن به محتویات دروس در کنکور، همه دانش آموزان به ناچار به جای پرداختن به محتویات دروس به تست زنی می‌پرداختند و باعث می شد به جای اینکه سواد افراد مورد سنجش قرار گیرد رتبه کنکور که با مهارت تست زنی به رقم خوبی نتیجه می‌گرفت، اندازه گیری شود و یک ماه بعد هم برای انتخاب رشته استفاده می‌شد که در بعضی مواقع هم افراد رشته مورد علاقه نمی توانستند تحصیل کنند.
دکتر کبگانیان با اشاره به اینکه ستاد نقشه جامع علمی کشور 16 آسیب کنکور سراسری را در حوزه آموزش احصا کرده است، اضافه کرد: هزاران میلیارد تومان در آموزش و پرورش هزینه می‌شود که باید بالاخره نتیجه آن نیز برای همگان طبق قوانین و مصوبات آموزشی مشخص شود. از طرفی باید بگویم جوانان اگر در ۴ ساعت زمان کنکور با مشکلی روبرو می‌شد و در آزمون شکست می‌خورد انگیزه و فرصت طلایی را در زمان واقعی‌اش از دست می‌دادند و یک سال تلاش و زحمت آنها از بین می‌رفت  و از طرفی باید گفت نیروی انسانی کشور نیز دچار خلا می‌شد و بسیاری از خانواده‌ها را رنج می‌داد.
وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی در آموزش و پرورش انجام می‌شود، ادامه داد: این سرمایه‌گذاری‌ها کنار گذاشته شده و بیشتر به چند هزار میلیارد تومان کلاس‌های کنکور معطوف شده است. همچنین در بسیاری از موارد، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مدارس نیز بلا استفاده مانده چون همه به دنبال تست زنی هستند.
قائم مقام و دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با اشاره به دلیل مُصر بودن شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اصلاح این شرایط بیان کرد: اگر نهاد دیگری این اصلاحات را انجام می‌داد، ما مشکلی نداشتیم ولی دیدیم که ۱۰ سال این کار روی زمین مانده است و خواستیم از یک فاجعه جلوگیری شود.
وی به بودجه چند هزار میلیاردی که صرف کلاس‌های کنکور می‌شود، اشاره و خاطر نشان کرد: این گردش مالی می‌توانست در خدمت تعلیم و تربیت  دانش آموزان باشد ولی در جهت آموزش مهارت تست زنی  صرف می‌شد و این هزینه که به دوش خانواده‌ها است در حال افزایش بود.
دکتر کبگانیان آمار دهک‌های ورودی به دانشگاه‌ها را واقعیت تلخی خواند و اظهار کرد: در آمار قبولی‌های کنکور ۱۳۹۹، افراد با معدل ۱۸ به بالا و رتبه زیر ۳ هزار، ۶۷۶ نفر از ۷ دهک پایین بودند و دو هزار ۸۲ نفر از سه دهک بالا بودند.
وی ادامه داد: در یکی از دانشگاه‌های برتر، قبولی‌های با رتبه زیر سه هزار، ۷ نفر از دهک پایین درآمدی و ۵۸ نفر از سه دهک بالای ثروتمند کشور بودند؛ یعنی ۹۰ درصد کل پذیرفته شدگان بودند.
قائم مقام و دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور خاطر نشان کرد: قبولی‌های رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی، در سال ۱۳۹۹، ۱۴ درصد از ۷ دهک پایین و ۸۶ درصد از سه دهک بالای درآمدی بودند. این در حالی است که در ۱۰، ۱۵ سال پیش شرایط به اینگونه نبود.
کبگانیان افزود: قبولی رشته روانشناسی با رتبه زیر ۳ هزار، در سال ۱۳۹۹،  ۱۹ درصد از ۷ دهک پایین و ۸۱ درصد از سه دهک بالا بودند.  همچنین دانش‌آموزان ورودی به دانشگاه‌ها برتر، در سال ۱۴۰۱ از میان ۴۰ نفر رتبه‌های برتر، فقط یک نفر از مدرسه دولتی بود. افرادی که در ماه‌های اخیر فریاد وا عدالتا سر دادند و ما را متهم به بی‌عدالتی می‌کردند، از وضع موجود حمایت می‌کنند؟

نگرانی بابت امنیت برگزاری امتحانات نهایی وجود ندارد
قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه برخی معتقدند که آموزش و پرورش از قدرت لازم برای برگزاری امتحانات نهایی سالم برخوردار نیست نیز بیان کرد: یکی از دلایل تاخیر ابلاغ این مصوبه نیز بررسی مقدمات امنیت امتحانات نهایی دانش آموزان بوده است.
کبگانیان افزود: خوشبختانه ظهور و پیشرفت‌های امروز حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارتباط برخط را بین مرکز کشور و تمام شعب برگزاری امتحانات نهایی ایجاد کرده و در چند دقیقه پیش از شروع امتحان رمز ورود دانش آموز به سیستم ارائه و ارسال سوالات برای دانش آموزان انجام می‌شود و این مسئله بصورت مرتب شبیه سازی شده است.
وی با بیان اینکه یک ابهامی برای ما باقی مانده بود و آن نحوه تصحیح پاسخ‌های تشریحی آزمون نهایی دانش‌آموزان است، افزود: سربرگ‌ها برداشته و اسکن می‌شود و به تصحیح کننده داده می‌شود. البته گلایه‌هایی در این خصوص همواره طی سال‌های گذشته وجود داشته و ممکن است در تصحیح اوراق، تعصبات یا بی‌دقتی‌هایی صورت گیرد. از این رو خوشبختانه با این سیستم جدید ممکن است معلمی در یک استان برگه دانش آموز استان دیگری را تصحیح کند.
قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور افزود: ضمن اینکه این امکان نیز فراهم شده که اگر نمره دو مصحح در مورد پاسخ سوال دانش آموز متفاوت باشد این برگه برای رسیدگی بیشتر به فرد سوم برای تصحیح ارائه خواهد شد.
وی ادامه داد: وظیفه امنیت برگزاری امتحانات نهایی برعهده آموزش و پرورش گذاشته شده و تجهیزات نیاز دارد که هنوز خریداری نشده است. جلسات مختلفی را با مسئولان آموزش و پرورش داشتیم و هزینه‌های تامین این تجهیزات را باید دولت پرداخت کند.
قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور همچنین تاکید کرد: امتحانات نهایی و کنکور قرار است از کتاب‌های رسمی آموزش و پرورش باشد و فراتر از آن نخواهد بود.

آموزش و پرورش رویه امکان ترمیم سوابق تحصیلی را اعلام خواهد کرد
کبگانیان در ارتباط با زمان ارائه سوابق تحصیلی از سوی آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه سابقه تحصیلی از شروع سال تحصیلی است، افزود: آموزش و پرورش موظف است که از ابتدای سال تحصیلی تا پایان سال تحصیلی، سوابق دانش آموزان را ارائه کند.
قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور بیان کرد: به شورای سنجش و پذیرش این اختیار داده شده که برای دانش آموزان سال‌های گذشته سوابق تحصیلی را به مرور ایجاد کند.
وی با بیان اینکه، آموزش و پرورش موظف است که آئین نامه تعیین سابقه تحصیلی را تا پایان شهریور ماه از طریق شورای سنجش و پذیرش ابلاغ کند، افزود: البته دستورالعمل‌های مربوطه را وزارت آموزش و پروش اعلام خواهد کرد و برای نظام قدیم نیز دیپلم و پیش دانشگاهی بصورت تراز شده و در مقایسه با سایر نمرات ایجاد خواهد شد.
کبگانیان بیان کرد: آموزش و پرورش همچنین قرار  است رویه امکان ترمیم سوابق را اعلام کند، اینکه چه کسانی که قبل یا بعد از سال ۱۳۸۴ دیپلم گرفته‌اند قرار است امکان ترمیم معدل را فراهم کند و اینکه چند بار می‌توانند نسبت به ترمیم معدل خود اقدام کند و چه زمانی این آزمون‌ها برگزار می‌شود را وزارت آموزش و پرورش  مشخص خواهد کرد.
وی در مورد حذف دروس عمومی و جایگزینی این دروس نیز افزود: دروس تشریحی که شامل دروس عمومی نیز می‌باشد، بهترین جایگزین برای آزمون تستی دروس عمومی است که از کنکور ۱۴۰۲ اجرا می‌شود.
دکتر سید فرهنگ فصیحی قائم مقام دبیر ستاد علم و فناوری نیز در این نشست بیان کرد: مصوباتی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شود گامی برای بهبود مسائل مختلف آموزشی است در بحث آزمون امنیت آن را آموزش و پرورش تضمین کرده و عملکرد خوبی داشته است اما درخصوص تست زنی خیلی از دانش آموزان برای موفقیت در کنکور سراسری به جای کتب درسی به یادگیری آن می‌پردازند که دراین رابطه تنها محتویات کتاب‌های درسی طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در آزمون‌ها استفاده می‌شود و روش‌هایی ماند تست زنی دیگر چندان کاربردی نخواهد داشت.

منبع: شورای عالی انقلاب فرهنگی

امتیاز بدهید!
اگر این مطلب را دوست داشتید برای دوستان خود بفرستید:
عضویت
اطلاع از
0 نظر
بازخورد
مشاهده همه نظرات
پیمایش به بالا