یک خبر ویژه برای کنکوری‌ها!

40 درصد کل زیست کنکور هدیه ما برای شماست؛ شماره موبایلت رو وارد کن و هدیه رو همین الان بگیر:

شیراز، ظرفیتی کم نظیر در پذیرش دانشجویان پزشکی خارجی دارد

با سلام و درود، یاش‌گین ولی‌پور هستم از سایت بخون. در تاریخ 16 تیر 1401 معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکش شیراز، بین‌المللی‌سازی را از مهمترین سیاست‌های این دانشگاه عنوان کرد و با بیان اینکه شیراز، ظرفیتی کم‌نظیر در پذیرش دانشجویان پزشکی خارجی دارد اظهار داشت: بیش از ۲۵۰ دانشجوی خارجی در رشته‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی شیراز تحصیل می‌کنند.

 دکتر محسن رازقی در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد:

دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حوزه های مختلف از جمله آموزش علوم پزشکی، از دانشگاه‌های برتر کشور محسوب می شود و ضمن ارایه خدمات حوزه سلامت به مردم فارس و استان‌های همجوار، وظیفه آموزش به دانشجویان در رشته های مختلف علوم پزشکی را بر عهده دارد.

او با اشاره به رسالت پرورش حدود ۱۰ هزار دانشجو در مقاطع و رشته های مختلف در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: این دانشجویان در دو رشته مقطع کاردانی، ۲۶ رشته کارشناسی، ۹ رشته کارشناسی ناپیوسته، ۵۱ رشته کارشناسی ارشد، ۵ رشته MPH، ۵۶ رشته PHD، سه رشته داروسازی و دندانپزشکی و حدود ۱۰۰ رشته آموزش بالینی مشغول به تحصیل هستند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام خبر آغاز به تحصیل دو هزار دانشجوی ورودی جدید در سال تحصیلی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ در این دانشگاه، اظهار کرد: در حال حاضر حدود هزار عضو هیات علمی در این دانشگاه، مشغول به فعالیت هستند.

توجه به تقویت و توسعه آموزش‌های تکمیلی و آموزش‌های پایه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز

او ادامه داد: با تکیه بر توانمندی های دانشگاه علوم پزشکی شیراز، همواره موضوع کیفی سازی آموزش در این مجموعه مورد تاکید بوده است و توجه به تقویت و توسعه آموزش های تکمیلی و آموزش های پایه در دانشکده ها و مجتمع های آموزش سلامت شهرستان ها، از اولویت های دانشگاه در حوزه آموزش است.

دکتر رازقی افزایش تعداد رشته های مقطع تحصیلات تکمیلی را یکی از سیاست های مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در عرصه آموزشی برشمرد که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاه های تیپ یک محول شده است و در این زمینه توضیح داد: در حال حاضر ۳۵ درصد دانشجویان دانشگاه را دانشجویان تحصیلات تکمیلی شامل می شوند و بیش از دو سوم رشته های تحصیلی دانشگاه نیز به مقاطع تحصیلات تکمیلی اختصاص دارد.

او «بین المللی سازی» را از دیگر سیاست های دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این حوزه عنوان کرد و از تحصیل بیش از ۲۵۰ دانشجوی خارجی در رشته های مختلف دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد و بیان کرد:

یکی از ماموریت های دانشگاه های بزرگ کشور، تقویت و آموزش دانشجویان داخل کشور است و دانشگاه علوم پزشکی شیراز از نظر پیشینه و تعداد دانشجویان خارجی جایگاه ویژه ای در سطح کشور دارد که در این زمینه تلاش شده تا آموزش دانشجویان خارجی در دانشگاه مغایرتی با آموزش دانشجویان ایرانی نداشته باشد.

نقش حوزه آموزش در دوران کرونا

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش دیگری از صحبت های خود به نقش آموزش در دوران شیوع کروناویروس اشاره کرد و افزود: در ایام کرونا، دانشگاه های علوم پزشکی در کنار مسئولیت حفظ سلامت مردم تلاش داشتند تا موضوع آموزش نیز مغفول نماند؛ اگرچه آموزش در دوران کرونا مانند تمام حوزه ها تحت تاثیر قرار گرفت اما این موضوع در دانشگاه های علوم پزشکی به دلیل مسوولیتی که در حفظ و ارتقای سلامت بر عهده دارند، مضاعف بوده است.

دکتر رازقی ادامه داد: در همین راستا کاهش تاثیرات کرونا بر آموزش با جدیت در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز مورد توجه قرار گرفت و در این زمینه برنامه ریزی هایی انجام شده تا نقایص و کمبودهای آموزش در دوران کرونا، جبران شود.

او بهره گیری از ابزارهایی مانند آموزش مداوم را در این زمینه راهگشا ارزیابی کرد و افزود: یکی از الزامات این امر به روزرسانی مهارت های افراد شاغل در حوزه سلامت است و آموزش ها حتی پس از پایان تحصیل نیز از سوی مرکز آموزش مداوم دانشگاه به افراد ارایه می شود.

دکتر رازقی با اشاره به راه اندازی نخستین مرکز آموزش مهارتی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال ۱۳۹۸ اظهار کرد:

دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان نخستین دانشگاه علوم پزشکی کشور با توسعه ساختارها در این حوزه، زمینه فعالیت ۶ مرکز آموزش مهارتی خصوصی را نیز در شیراز فراهم کرده که دوره های ارایه شده در این مراکز، از سوی وزارت بهداشت مورد تائید قرار می گیرد.

پیشگامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در راه‌اندازی دانشکده مجازی

او همچنین از تلاش برای فراهم سازی و تقویت زیرساخت های آموزش مجازی در دانشگاه خبر داد که جزو نخستین دانشکده های مجازی کشور فعالیت خود را آغاز کرد و در کنار آموزش نیروهای متخصص در حوزه آموزش مجازی سلامت به تقویت نرم افزاری و سخت افزاری آموزش مجازی و سامانه های آموزش الکترونیک نیز در این دانشکده توجه شده است.

به گفته معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بحران شیوع کرونا نیز زیرساخت های این دانشکده تقویت شده و با فعال سازی سامانه نرم افزاری «ویانا» در دانشگاه، آموزش ها به طور کامل در بستر مجازی ارایه می شود.

دکتر رازقی برگزاری پنج هزار و ۷۰۰ آزمون الکترونیکی، ۶۹ هزار نفر ساعت آموزش در زمینه نحوه استفاده از سامانه های آموزش و آزمون های مجازی، تدوین شیوه نامه های برگزاری آزمون های الکترونیکی، برگزاری ۳۵ دوره آموزش نرم افزار ویژه اساتید، برگزاری مدرسه تابستانی یادگیری الکترونیک ویژه دانشجویان سراسر کشور و تولید بیش از پنج هزار محتوای استاد ساخته را از مهمترین اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حوزه آموزش مجازی در ایام کرونا برشمرد.

او با بیان اینکه دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور به ۱۰ کلان منطقه تقسیم بندی شده است، از حضور دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی شیراز، بوشهر، هرمزگان، یاسوج، جهرم، فسا، لارستان و گراش در کلان منطقه پنج کشور خبر داد و بر نقش و جایگاه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در این کلان منطقه با برگزاری بیش از ۲۵ کارگاه آموزش نرم افزار ویژه اساتید، تاکید کرد.

آشنایی با برنامه‌های آینده حوزه آموزش دانشگاه علوم پزشکی شیراز

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با اعلام برنامه های آینده دانشگاه در حوزه آموزش بیان کرد: یکی از مهم ترین موضوعات، بحث تدوین برنامه ها برای رفع کمبودهای آموزش در ایام کرونا است که در این زمینه کارگروهی با محوریت تدوین برنامه هایی در حوزه کیفی سازی آموزش، توسعه استفاده از تکنولوژی و نخبه پروری تشکیل شده است.

دکتر رازقی اجرای برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی را دیگر محور برنامه ریزی در این معاونت برشمرد که در ۱۰ کارگروه در کشور پیگیری می شود و اظهار کرد: این برنامه در کلان منطقه پنج نیز ضمن تعیین محورها و برنامه ها در حال تدوین و پیگیری است تا در قالب برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پیاده سازی شود.

او با اشاره به اجرای برنامه توسعه آموزش پزشکی بر مبنای توسعه متوازن علوم پزشکی به عنوان اولویت دیگر این مجموعه، از امضای تفاهم نامه بین هر کلان منطقه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد که بر اساس این تفاهم نامه تا سال ۱۴۰۸، باید رشته های موردنیاز هر کلان منطقه شناسایی و برای ایجاد و توسعه این رشته ها تلاش شود.

کیفی سازی آموزش و تقویت آموزش های بالینی و مهارتی، پیگیری در زمینه استفاده از شبیه سازها برای آموزش به دانشجویان پیش از ورود به عرصه کارهای درمانی با مشارکت شرکت های دانش بنیان داخلی، استفاده از شاخص های صلاحیت بالینی در قالب آزمون های صلاحیت بالینی، بازنگری در محتوای دروس در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه، بهره مندی از آموزش ترکیبی حضوری و مجازی و توسعه ارزیابی میزان اثرگذاری آموزش ها، از دیگر محورهای مورد اشاره معاون آموزشی دانشگاه در این نشست خبری بود.

برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت مرکز آزمون دانشگاه علوم پزشکی شیراز به ۲۰۰۰ نفر

دکتر رازقی اضافه کرد: در سه ماهه نخست کرونا، مرکز جامع آزمون های دانشگاه در فضایی با زیربنای پنج هزار مترمربع و فضای مفید هزار مترمربع با ظرفیت حضور ۵۰۰ نفر برای شرکت در آزمون ها راه اندازی شده که با توجه به امکان افزایش ظرفیت این مرکز به دو هزار نفر، این موضوع در حال پیگیری است.

او با اشاره به همگرایی دانش ها و اهمیت توسعه رشته های میان رشته ای، از توجه به این موضوع در قالب یکی از بسته های طرح عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش بیان کرد و افزود: یکی از نخستین اهداف آموزش، یادگیری روش پژوهش است که در این راستا تلاش شده با حرکت به سمت تولید محوری و محصول محوری، تولید دانش بنیان را با اولویت دنبال کرده و در مسیر آموزش، توجه به امور مرتبط با پژوهش نیز پیگیری می شود.

دکتر رازقی، اصلاح تشکیلات هیات علمی دانشگاه در سال ۱۴۰۰ با هدف جبران کمبود اعضای هیات علمی در رشته های مختلف را از دیگر اقدامات موفق حوزه آموزش دانشگاه عنوان کرد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

امتیاز بدهید!
اگر این مطلب را دوست داشتید برای دوستان خود بفرستید:
عضویت
اطلاع از
0 نظر
بازخورد
مشاهده همه نظرات
پیمایش به بالا