یک خبر ویژه برای کنکوری‌ها!

40 درصد کل زیست کنکور هدیه ما برای شماست؛ شماره موبایلت رو وارد کن و هدیه رو همین الان بگیر:

انتقالی فرزندان هیات علمی

سلام و درود. پوریا فانی، دبیر آموزش و پرورش هستم، از سایت بخون. جمعه 6ام اسفند ماه 1400 خبری مبنی بر آیین نامه اجرایی انتقالی فرزندان هیات علمی به تصویب شورا می‌رسد. در این راستا رئیس سازمان سنجش درباره رای دیوان عدالت اداری درخصوص منع نقل و انتقال فرزندان اعضای هیات علمی گفت: این انتقال بی عدالتی نیست اما آیین نامه اجرایی باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر عبدالرسول پورعباس امروز در حاشیه آزمون دکتری سال ۱۴۰۱ در محل دانشگاه علم و صنعت ایران در جمع خبرنگاران درباره رأی دیوان عدالت اداری در خصوص ممنوعیت نقل و انتقال فرزندان اعضای هیأت علمی گفت:

در بحث نقل و انتقال دانشجویان چهار نوع نقل و انتقال داریم. وی افزود: نقل و انتقال دانشجویان ایثارگران، نقل و انتقال از مبدا به مقصد، نقل و انتقال سازمان امور دانشجویان کمیسیون موارد خاص و نقل و انتقال فرزندان اعضای هیأت علمی چهار نوع انتقالات دانشجویی هستند.

مجموع این نقل و انتقالات بیش از ۱۰ هزار دانشجو را شامل می‌شود اما برای فرزندان اعضای هیأت علمی حدود یک هزار نفر است

پورعباس یادآور شد:

مجموع این نقل و انتقالات بیش از ۱۰ هزار دانشجو را شامل می‌شود اما برای فرزندان اعضای هیأت علمی حدود یک هزار نفر است. نمی دانم حساسیت روی این مسئله از کجا ناشی شده است چرا که تعداد این انتقالی‌ها در مقایسه با کل انتقالات دانشجویان که هر ساله اتفاق می‌افتد و تعداد زیادی را پوشش می‌دهد، عدد قابل توجهی نیست.

وی اضافه کرد: تاریخچه این موضوع به زمان دانشجویی خود من و ابتدای انقلاب بازمی گردد و تاکنون اجرا شده است. شورای عالی انقلاب فرهنگی به تازگی مصوبه را بازنگری کرده است و تغییر رشته ممنوع شده و تنها انتقال آن هم با ۹۰ درصد آخرین نمره امکان پذیر است.

رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: اصل مصوبه، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است ولی این مصوبه یک آئین نامه اجرایی دارد که به امضای دو وزیر علوم و بهداشت می‌رسد. دیوان عدالت اداری به آئین نامه اجرایی ایراد گرفته و می‌گوید که در آئین نامه مواد قانونی گنجانده شده است، در حالی که نباید در آئین نامه مواد قانونی ذکر شود.

مذاکره شورای سنجش و پذیرش با شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب آئین نامه اجرایی

وی از مذاکره شورای سنجش و پذیرش با شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب آئین نامه اجرایی خبر داد و گفت: بنابراین آئین نامه اجرایی در صحن شورا ارائه می‌شود تا مشکل شکلی که گرفته شده، برطرف شود.

پورعباس درباره شائبه بی عدالتی در مورد نقل و انتقال فرزندان اعضای هیأت علمی گفت: ۱۰ هزار نفر دیگر نیز از طریق موافقت دانشگاه مبدا و مقصد جابجا می‌شوند و این موضوع را بی عدالتی نمی‌دانیم. اگر بی عدالتی است باید تمام جابجایی‌ها منحل شود. عدالت یک موضوع نسبی است.

وی گفت: به هر حال در هر دستگاهی برای اعضای آن دستگاه یک شرایطی قائل هستند و ما نیز در چارچوب امری که وجود دارد حرکت کرده‌ایم. اگر هیچ نقل و انتقال دانشجویی در کشور نبود و تنها فرزندان هیأت علمی جابجایی داشتند قطعاً جلوی این موضوع می‌ایستادم.

رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: اینقدر تعداد نقل و انتقال دانشجویان از طرق دیگر زیاد است که حتی هنوز آماری نداریم در این زمینه چرا که آمار در اختیار دانشگاه‌ها است. به اعضای هیأت علمی حداقل حقوق صنفی داده شده است.

یکی از فرزندانم از تسهیلات نقل و انتقال فرزندان اعضای هیأت علمی استفاده کرده است

وی درباره اینکه خودش از این موضوع برای انتقال فرزندانش استفاده کرده است، توضیح داد: یکی از فرزندانم از سهمیه ایثارگری استفاده کرده و دیگری از انتقال استفاده کرده است. دانشگاه خوبی در شیراز پذیرفته شده بود و چون من از شیراز به تهران منتقل شدم فرزندم را به تهران انتقال دادم.

پورعباس درباره نظرات سازمان سنجش درخصوص سهمیه‌های کنکوری گفت: هنوز درباره سهمیه‌ها وارد بحث تخصصی در شورای عالی انقلاب فرهنگی نشده‌ایم و تنها سازمان سنجش گزارش داده است. بیش از ۲۶ سهمیه در آزمون‌ها وجود دارد و برخی از آنها شرایط منقضی شده است.

سهمیه رزمندگان دیگر داوطلبی ندارد

وی گفت: به طور مثال سهمیه رزمندگان دیگر داوطلبی ندارد، برخی سهمیه‌ها جدید است، برخی سهمیه‌ها پر نمی‌شود و برخی نیز متقاضی بیشتری دارد. تصمیم گیری جدیدی صورت نگرفته است و به نظر می‌رسد که چند ماهی برای ساماندهی آن طول بکشد. اما در هر صورت سهمیه‌ها حذف نمی‌شود بلکه ساماندهی می‌شوند.

رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: به طور مثال برای برخی از سهمیه ظرفیتی دیده شده که یک چهارم آن ظرفیت هم داوطلب نداریم. تمام این موارد ساماندهی می‌شود و ممکن است تجمیعی صورت بگیرد. پیشنهاد خاصی اکنون وجود ندارد و هر پیشنهادی که در آزمون‌های گذشته اجرا شده، آثار آن را به شورا گزارش می‌کنیم. فعلاً در مرحله گزارش دهی هستیم.

امتیاز بدهید!
اگر این مطلب را دوست داشتید برای دوستان خود بفرستید:
عضویت
اطلاع از
0 نظر
بازخورد
مشاهده همه نظرات
پیمایش به بالا