یک خبر ویژه برای کنکوری‌ها!

40 درصد کل زیست کنکور هدیه ما برای شماست؛ شماره موبایلت رو وارد کن و هدیه رو همین الان بگیر:

جزئیات دفترچه‌های کنکور 1401 اعلام شد!

سلام و درود، شیدا کبیرعبادی هستم از سایت بخون، در تاریخ 25 ام بهمن ماه سال 1400، عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایلنا درباره جزئیات برگزاری آزمون کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ گفت:

ما یک سری تغییرات را در کنکور امسال اعمال کردیم که این تغییرات در جهت ایجاد آسایش، آرامش و از بردن استرس داوطلبان است. لذا ما امسال روندی را در سازمان سنجش آموزش کشور ایجاد کردیم و تعداد پاسخ نامه‌ها را از ۵ عدد به ۱۴ رساندیم.

همچنین وی بیان کرد:

۱۴ پاسخنامه مجزا برای پنج گروه آزمایشی را پیش بینی کردیم. برای هر پنج گروه آزمایشی سوالات و پاسخنامه‌های مجزا پیش بینی شده است و در هر پنج گروه آزمون عمومی نیز مجزا با دفترچه و پاسخنامه مجزا خواهد بود که به شکل شخصی‌سازی شده در پاکت قرار می‌گیرد. هر پنج گروه آزمایشی ۱۰۰ سوال عمومی دارند که در ۷۵ دقیقه پاسخگوی آن خواهند بود. پس از آن دفترچه‌ها و پاسخنامه‌های عمومی جمع آوری و آزمون اختصاصی شروع خواهد شد.

پورعباس در توضیح رویه آزمون‌های اختصاصی گفت: در آزمون اختصاصی تفکیکی که صورت گرفته این است که سه گروه آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی هر کدام دو دفترچه تخصصی و دو پاسخنامه اختصاصی دارند که این دو دفترچه با پاسخنامه مربوطه شخصی‌سازی شده و در پاکت قرار می‌گیرند. وی درباره دفترچه عمومی و اختصاصی گروه ریاضی گفت:

در گروه آزمایشی ریاضی دفتر چه اختصاصی گروه ریاضی دو بخش می‌شود که شامل دفتر شماره «دو» و دفتر شماره «سه» با دو پاسخنامه مجزا برای هرکدام است. دفتر شماره دو شامل درس ریاضیات با ۵۰ سوال با زمان پاسخ‌دهی ۸۰ دقیقه، دفتر شماره سه شامل درس فیزیک ۴۰ سوال با زمان پاسخ‌دهی ۵۰ دقیقه، درس شیمی ۳۰ سوال با زمان پاسخ‌دهی ۳۰ دقیقه و جمع ۷۰ سوال در ۸۰ دقیقه خواهد بود. همچنین گروه ریاضی یک دفترچه و پاسخنامه عمومی همراه با ۱۰۰ سوال با زمان پاسخ دهی ۷۵ دقیقه دارد.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور درباره دفترچه عمومی و اختصاصی گروه علوم تجربی گفت: در گروه علوم تجربی یک دفترچه و پاسخنامه عمومی همراه با ۱۰۰ سوال طی بازه پاسخ‌دهی ۷۵ دقیقه طراحی شده است. علاوه بر این دو دفترچه اختصاصی دیگر نیز دارند، دفترچه شماره ۲ شامل درس ریاضی همراه ۳۰ سوال در زمان پاسخ دهی ۵۰ دقیقه، زیست‌شناسی ۵۰ سوال با زمان پاسخ گویی ۴۰ دقیقه است. مجموع دفترچه شماره ۸۰ سوال در ۹۰ دقیقه می‌شود.

وی افزود: دفترچه شماره ۳ گروه علوم تجربی شامل درس فیزیک ۳۰ سوال با زمان پاسخ دهی ۳۷ دقیقه، شیمی ۳۵ سوال با زمان پاسخ دهی ۳۷ دقیقه، زمین‌شناسی ۲۰ سوال با زمان پاسخ دهی ۱۶ دقیقه است که در مجموع سوالات دفترچه سوم گروه علوم تجربی ۸۵ سوال در ۹۰ دقیقه است.

رئیس سازمان سنجش درباره دفترچه ویژه بهیاران توضیح داد: دفترچه شماره چهار در گروه تجربی با ۳۵ سوال برای بهیاران طراحی شده که طی ۲۰ دقیقه باید پاسخگوی آن باشند. در واقع یک دفترچه مخصوص بهیاری با پاسخنامه ویژه در نظر گرفته شده است.

وی درباره جزئیات سوالات گروه علوم انسانی گفت:

در این گروه یک آزمون عمومی با پاسخنامه اختصاصی و دو دفترچه اختصاصی داریم. دفترچه شماره ۲ شامل درس ریاضی ۲۰ سوال با زمان پاسخدهی ۲۵ دقیقه، درس اقتصاد ۱۵ سوال با بازه زمانی ۱۰ دقیقه، زبان و ادبیات فارسی ۳۰ سوال با بازه زمانی ۳۰ دقیقه، علوم اجتماعی ۲۰ سوال با زمان پاسخگویی ۱۵ دقیقه در نظر گرفته شده است. بنابراین دفترچه شماره ۲ گروه علوم انسانی ۸۵ سوال بازه زمانی ۷۰ دقیقه دارد.

پورعباس ادامه داد: دفترچه شماره ۳ گروه علوم انسانی شامل درس زبان عربی ۲۰ سوال با ۲۰ دقیقه زمان، تاریخ جغرافیا هر کدام ۱۵ سوال با ۲۵دقیقه زمان، فلسفه و منطق ۲۰ سوال و ۲۰ دقیقه زمان، روانشناسی ۲۲ سال با ۱۵ دقیقه زمان پاسخگویی در نظر گرفته شده است. در مجموع ۹۰ سوال با ۸۵ دقیقه زمان است.

وی افزود: در این میان یک تعداد از افراد دیپلم علوم و معارف اسلامی دارند که این‌ها در درس زبان و تاریخ با گروه علوم انسانی متفاوت هستند، لذا دفترچه شماره ۳ این افراد از دفترچه شماره ۳ سایر گروه‌ها در برخی سوالات متمایز است که شخص‌سازی شده و جای نگرانی وجود ندارد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره سوالات عمومی و اختصاصی گروه هنر توضیح داد:

گروه هنری یک دفترچه عمومی با پاسخنامه اختصاصی، و یک آزمون اختصاصی با ۱۶۵ سوال در ۱۶۰ دقیقه زمان دارند. گروه زبان‌های خارجه نیز به همین ترتیب یک دفترچه عمومی با پاسخ نامه اختصاصی خود را دارند. همچنین یک آزمون اختصاصی همراه با ۷۰ سوال دارند و آزمون زبان‌های آلمانی و فرانسه نیز به همین ترتیب است.

پورعباس در توضیح برنامه‌ریزی برای طراحی این نوع دفترچه‌ها گفت: دفترچه‌های کنکور کاربردوست و داوطلب دوست شده‌اند؛ زیرا فاصله گزینه‌ها زیادتر شده و برای هر درسی ستون مجزا داریم که خیلی ریز و به هم چسبیده نیستند. این رویه کمک می‌کند خدایی نکرده اشتباهی برای جابجا زدن پاسخ‌ها صورت نگیرد.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور گفت:

پاسخ نامه‌ای که خلوت باشد آرامش بیشتری ایجاد می‌‎کند سپس پاسخنامه‌ها جمع آوری شده و برای مدت خیلی زیاد در دست داوطلب قرار نمی‌گیرد همین مسئله امنیت آزمون را بالا می‌برد و موجب افزایش عدالت آموزشی می‌شود. همچنین اگر خدایی نکرده نقشه‌ای از پیش طراحی شده باشد خنثی می‌شود. البته زحمت و مصرف کاغذ ما را حداقل سه برابر می‌کند ولی برای حفظ آرامش آزمون و امنیت آن این اتفاق برنامه‌ریزی شده است.

هر دفترچه و هر پاسخنامه شخصی سازی شده در یک پاکت قرار می‌گیرد!

پورعباس درباره شخصی سازی دفترچه‌های کنکور سراسری ۱۴۰۱ یادآور شد:

هر دفترچه و هر پاسخنامه شخصی سازی شده است و در یک پاکت قرار می‌گیرد. تعداد پاسخنامه‌ها از تعداد ۵ پاسخنامه به ۱۳ پاسخنامه افزایش یافته و تقریباً ۳ برابر شده و هم در مصرف کاغذ و هم در چاپ هم ۳ برابر شده است.

شکل پاسخنامه‌های کنکور ۱۴۰۱ نسبت به کنکور سال‌های گذشته دوستدار کاربر شده است. کاربر دوستی به این معنی است که برای هر درس که پاسخ‌های آن متفاوت است، ستون مربوط به درس را مشخص کردیم و فاصله‌های مناسب ایجاد کردیم تا داوطلب در زمان پاسخ دهی دچار اشتباه نشودرئیس سازمان سنجش درباره تغییر شکل پاسخنامه‌های کنکور ۱۴۰۱ نسبت به کنکور سال‌های گذشته خاطرنشان کرد:

شکل پاسخنامه‌ها دوستدار کاربر شده است. کاربر دوستی به این معنی است که برای هر درس که پاسخ‌های آن متفاوت است، ستون مربوط به درس را مشخص کردیم و فاصله‌های مناسب ایجاد کردیم تا داوطلب در زمان پاسخ دهی دچار اشتباه نشود. چرا که موارد زیادی پیش آمده است که داوطلب یک گزینه را اشتباه زده و تا آخر پاسخنامه اشتباه پیش رفته است. اکنون با بلوک بندی دقت داوطلب افزایش می‌یابد.

اهمیت خوداظهاری معدل از سوی دانش آموزان و داوطلبان!!!

وی درباره تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۱ و با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه گفت: در کنکور ۱۴۰۱ تاثیر معدل به صورت تاثیر مثبت ۴۰ درصدی است. این تاثیر در بخش‌هایی است که سوابق تحصیلی را آموزش و پرورش می‌دهد. در بخش‌های دیگر هم معدل تاثیر گذار است که بر اساس خوداظهاری دانش آموزان ثبت می‌شود.

پورعباس تاکید کرد: بخش خوداظهاری معدل از سوی دانش آموزان بسیار مهم است. از ابتدای ثبت نام تا زمان انتخاب رشته حدودأ پنج نوبت امکان درج صحیح معدل وجود دارد. به شدت به داوطلبان توصیه می‌کنم معدل خوداظهاری خود را اشتباه وارد نکند. تحت هر شرایطی داوطلب معدل خود را بالاتر بزند قبولی اش لغو می‌شود.

ملغی شدن نتیجه کنکور در صورت مغایرت معدل!

وی به داوطلبان تأکید ‌کرد حتما در درج معدل خود توجه داشته باشند، چرا که مغایرت در معدل، قبولی آنها را ملغی می‌‌کند و خاطرنشان کرد: پنج نوبت فرصت به داوطلبان داده می‌شود تا معدل خود را اصلاح کنند، در غیر این صورت در صورت مغایرت، قبولی آنها در کنکور ۱۴۰۱ ملغی می‌شود.

 این تذکر مربوط به فارغ التحصیلان است و دانش آموزان دوازدهم که معدل احتمالی خود را وارد کرده‌اند، نگران این موضوع نباشند. سوابق تحصیلی که با پایان امتحانات نهایی خرداد و تصحیح آن در تیرماه به سازمان سنجش ارسال می شود، این موضوع اصلاح خواهد شد.

در زمان انتخاب رشته اگر داوطلب معدل صحیح را یکبار دیگر تایید نکند اجازه انتخاب رشته نخواهد داشت!

وی افزود: در زمان انتخاب رشته اگر داوطلب معدل صحیح را یکبار دیگر تایید نکند اجازه انتخاب رشته نخواهد داشت. معدل باید همانی باشد که در زمان ثبت نام در دانشگاه ارائه دهد. در زمان ثبت نام دانشگاه تمام مدارک خوداظهاری داوطلب کنترل می‌شود و اگر مغایرتی وجود داشته باشد از ثبت نام جلوگیری می‌شود و قبولی داوطلب کم لم یکن می‌شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره تغییرات در بخش انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۱ گفت: در حال حاضر قرار است تسهیلات بیشتر برای داوطلبان ایجاد کنیم. تغییر در جهت ارائه تسهیلات بیشتر است. تعداد انتخاب رشته محل تغییری نمی‌کند اما فرآیند انتخاب رشته هوشمندتر می‌شود تا داوطلب بهتر انتخاب رشته کند. وی از داوطلبان کنکورهای سراسری خواست که با سازمان سنجش در برگزاری آزمون‌ها همراهی کنند تا همگام با هم آزمون‌ها برگزار شوند.

استفاده برخی داوطلبان از امکانات غیراستانداردی که تحت عنوان تقلب از آن یاد می‌شود!

پورعباس با اشاره به استفاده از امکانات غیراستانداردی که تحت عنوان تقلب از آن یاد می‌شود، گفت: بدون هیچ گونه اغماضی و با شدت زیاد، امنیت آزمون را زیر پوشش داریم. هر گونه وسیله اضافی به منزله تقلب است. در واقع هر وسیله اضافه‌ای که شبهه داشته باشد، تقلب محسوب می‌شود و با سختی با متقلب برخورد می‌شود. وی گفت:

داوطلبان کنکور فریب شبکه‌هایی که تبلیغ می‌کنند را نخورند. این شبکه‌ها تبلیغ می‌کنند و پول هنگفتی از داوطلب می‌گیرند و افرادی بوده‌اند که پول داده‌اند، اما چیزی در دست ندارند و بعد هم مشخص شده است که کسی که از آن‌ها پول گرفته وجود خارجی نداشته است. داوطلبان فکر نکنند که به آن‌ها یک کیت خاصی می‌دهند که بیاورند سر جلسه و به امید تقلب بتوانند از آن استفاده کنند. تمام این کیت‌ها توسط دستگاه‌های کاشف حوزه‌های امنیتی و حفاظتی کشف می‌شود و کشف آن به منزله تقلب متقن و قطعی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: هر گونه وسیله غیراستانداردی که کشف شود و این وسیله توسط دوستان در حفاظت آزمون، حراست کل و وزارت اطلاعات و پلیس فتا کشف می‌شود و با شدت و حدت حافظ امنیت آزمون و حافظ منافع و رعایت عدالت آموزشی هستند و حتی به طور رندوم هم داوطلبان کنترل می‌شوند. ضمن اینکه دستگاه‌های حفاظتی و امنیتی بر فضای مجازی هم تسلط دارند و می‌دانند که کدام داوطلبی که فعالیت مجازی دارد کجا نشسته است. امسال هم بیش از گذشته این موضوع مدنظر قرار می‌گیرد.

ابطال نتیجه کنکور با عضویت در کانال‌های فروش سوال!

پور عباس تأکید کرد: این تذکر و هشداری بسیار مهم برای تمام داوطلبانی است که در کانال‌های پخش سوال و کلید آزمون‌های آزمایشی یا کنکور سراسری عضو هستند. توجه کنید که کانال‌هایی که در حال حاضر فقط برای آزمون های آزمایشی فعالیت می‌کنند نیز در ماه‌های آینده اطلاعیه فروش کنکور خواهند زد. با دستگیری صاحبان این کانال‌ها، لیست مشترکین کانال و کسانی که با راه های ارتباطی این کانال‌ها گفتگو و درخواست خرید داشته‌اند، جزء شواهد و مستندات تقلب خواهد بود.

کنکور 1401 بر مبنا دروس نظام آموزشی 6-3-3 برگزار می‌شود!

بر اساس مصوبات شورا سنجش و پذیرش دانشجو آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ و آزمون‌های پس از آن، فقط بر مبنا دروس نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳ برگزار می‌شوند و ضرایب دروس تخصصی نیز بر همین اساس اعلام شد. برای همه متقاضیان نظام سالی واحدی، ترمی واحدی، نظام قدیم و یا نظام جدید ۶-۳-۳ منحصرأ یک نوع دفترچه سوال و بر مبنا دروس نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳ در نظر گرفته شده است.

مواد آزمون عمومی: سوالات دروس عمومی در سطح اطلاعات علمی کتاب‌های مربوط نظام جدید آموزشی ۶-۳-۳ طرح می‌شود. مواد آزمون عمومی و اهمیت (ضریب): ضریب درس زبان و ادبیات فارسی ۴، ضریب درس فرهنگ و معارف اسلامی ۳، ضریب درس زبان عربی ۲ و ضریب درس زبان خارجی ۲ است.

سوالات دروس تخصصی در سطح اطلاعات علمی کتاب‌های مربوط به نظام جدید آموزشی ۶-۳-۳ طرح می‌شود. نمره کل هر متقاضی در هر زیرگروه، میانگین وزنی نمرات تراز دروس عمومی و دروس تخصصی وی با توجه به ضریب هر درس در آن زیرگروه است و ضریب دروس تخصصی سه برابر می‌شود.

شرایط سوابق تحصیلی برای تمام داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۱

امسال و در کنکور ۱۴۰۱ سوابق تحصیلی به صورت تاثیر مثبت و به میزان ۴۰ درصد برای داوطلبان اعلام می‌شود اما کدام یک از داوطلبان مشمول دریافت سوابق تحصیلی هستند؟

با توجه به ابلاغ قانون اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی و بر اساس مصوبه بیست و هشتمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو ۲۰ دی ماه ۱۴۰۰ میزان تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ حداکثر ۴۰ درصد و با تاثیر مثبت به صورت زیر اعمال خواهد شد:

الف) آن دسته از دیپلمه‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از سال ۱۳۹۸ به بعد در نظام آموزشی جدید (۶-۳-۳) اخذ کرده و یا می‌کنند و امتحانات دروس پایه دوازدهم آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده یا می‌شود، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم (پایه دوازدهم -سال سوم دوره دوم متوسطه نظام جدید ۶-۳-۳) به میزان حداکثر ۴۰ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود متقاضی و به صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی آنان لحاظ می‌شود.

ب) آن دسته از دیپلمه‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از سال ۱۳۸۴ به بعد در نظام آموزشی سالی واحدی یا ترمی واحدی دریافت کرده‌اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم (پایه یازدهم-سال سوم آموزش متوسطه نظام سالی واحدی / ترمی واحدی) به میزان حداکثر ۳۰ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود متقاضی و به صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی آنان لحاظ می‌شود.

ج) متقاضیان دارای مدرک پیش دانشگاهی ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و هنر که مدرک دوره پیش دانشگاهی خود را از سال تحصیلی ۱۳۹۱ – ۱۳۹۰ و به بعد از آن دریافت کرده‌اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دوره پیش دانشگاهی (پایه دوزادهم-سال آخر آموزش متوسطه نظام سالی واحدی / ترمی واحدی) به میزان حداکثر ۱۰ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود متقاضی و به صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی آنان لحاظ می‌شود.

د) سایر دیپلمه‌ها (غیر از بندهای الف، ب و ج) مشمول اعمال سوابق تحصیلی نیستند.

یادآوری: بر اساس مصوبه دوازدهمین و پانزدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در تاریخ‌های ۱۷ تیرماه ۱۳۹۷ و ۸ دی ماه ۱۳۹۷ با توجه به عدم وجود محدودیت نوع دیپلم برای شرکت در هریک از گروه‌های آزمایشی آزمون سراسری، دانش آموزان دیپلم فنی و حرفه‌ای و کار و دانش نظام آموزشی ۶-۳-۳ می‌توانند در آزمون سراسری شرکت کنند.

این دانش آموزان درصورت تمایل به اعمال سوابق تحصیلی باید در امتحان نهایی دروس شاخه نظری گروه آزمایشی مربوط شرکت کنند، در غیر این صورت مشمول اعمال سوابق تحصیلی نیستند.

اعمال تأثیر مثبت سوابق تحصیلی بدان معناست که اگر سوابق تحصیلی (دیپلم یا پیش دانشگاهی)، در مقایسه با نمره آزمون متقاضی، باعث افزایش نمره کل نهایی در هر زیر گروه شود، اعمال خواهد شد و در غیر این صورت، نمره کل آزمون به عنوان نمره کل نهایی در هر زیرگروه در نظر گرفته می‌شود.

سهمیه‌های کنکور ۱۴۰۱: از سهمیه مناطق تا بهیاری!

سهمیه‌های «مناطق»، «رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا» و «بهیاری» از سهمیه‌های کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ هستند و تمام متقاضیان واجد شرایط این سهمیه‌ها باید کد مربوطه را در فرم ثبت نام درج کنند.

هر متقاضی می‌تواند بر اساس شرایط خود، متقاضی یکی از سهمیه مصوب مندرج در بندهای زیر شود:

۱) سهمیه مناطق:

شرکت کنندگان متقاضی سهمیه مناطق با توجه به ملاک‌های زیر جزو یکی از مناطق ۱، ۲، ۳ محسوب می‌شوند:

الف) برای متقاضیان نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳ بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان (پایه دهم تا دوازدهم).

ب) برای متقاضیان نظام ترمی واحدی و سالی واحدی آموزش متوسطه، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی دوره پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان.

ج) برای متقاضیان نظام قدیم آموزش متوسطه، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان یا هنرستان.

د) در صورتی که بخش محل اخذ مدرک تحصیلی متقاضیان سهمیه مناطق متفاوت باشد، سهمیه متقاضی براساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی منطقه مرفه‌تر (حتی یک سال از سه سال) تعیین می‌شود.

ه) فارغ التحصیلان دوره‌های کاردانی (فوق دیپلم) پیوسته آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای (برای متقاضیان دارنده مدرک کاردانی که فاقد مدرک پیش دانشگاهی هستند دیپلمه‌های فنی و حرفه‌ای یا کاردانش نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی)، بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان و یا هنرستان (سال اول، دوم و سوم دبیرستان و یا هنرستان)، جزو یکی از سهمیه‌های مناطق ۱، ۲، ۳ محسوب می‌شوند.

و) متقاضیانی که حداقل دو سال از سه سال آخر تحصیل در دوره متوسطه و یا سال آخر دوره متوسطه خود را در خارج از کشور گذرانده‌اند، جزو سهمیه منطقه ۳ محسوب می‌شوند.

ز) همه متقاضیان معلول (بینایی، شنوایی، جسمی حرکتی، آسیب گفتار و زبان، تکاملی رشد (اتیسم) و اعصاب و روان) جزو سهمیه منطقه ۳ محسوب می‌شوند.

چنانچه متقاضی، بخش‌های محل اخذ مدرک تحصیلی خود را اشتباه درج کند به طوری که سهمیه منطقه وی تغییر کند، قبولی او لغو خواهد شد. متقاضیان در درج صحیح کد بخش‌های محل اخذ مدارک تحصیلی دقت کنند.

۲) سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا:

هر یک از متقاضیان سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا می‌توانند بر اساس شرایط خود متقاضی این سهمیه شوند.

۳) سهمیه بهیاران:

طبق مصوبات جلسه ۱۴۰ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۸ آذرماه ۱۳۹۹ از سال ۱۴۰۰ سهمیه ویژه بهیاران به مدت ۵ سال به میزان حداکثر ۵ درصد از ظرفیت در تمامی دوره‌های (روزانه، شهریه پرداز، دانشگاه آزاد اسلامی و) … به جز رشته محل‌های مخصوص مناطق محروم، بلایای طبیعی و دارای تعهد خدمت مقطع کارشناسی پیوسته رشته پرستاری به بهیاران حائز شرایط اختصاص می‌یابد.

تغییرات سهمیه‌های کنکور سراسری به کنکور ۱۴۰۱ نمی‌رسد!

رئیس سازمان سنجش همچنین درباره سهمیه‌های کنکور سراسری گفت: موضوع سهمیه‌های کنکور در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است. با توافق مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار شد شورای عالی به موضوع سهمیه‌ها ورود کند. این موضوع در مرحله تدوین است تا تعدد سهمیه‌ها متعادل شود. تغییرات سهمیه‌های کنکور سراسری به کنکور ۱۴۰۱ نمی‌رسد. همان سهمیه‌های پیشین اعمال می‌شود.

رئیس سازمان سنجش همچنین درباره سهمیه‌های کنکور سراسری گفت:

موضوع سهمیه‌های کنکور در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است. با توافق مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار شد شورای عالی به موضوع سهمیه‌ها ورود کند. این موضوع در مرحله تدوین است تا تعدد سهمیه‌ها متعادل شود. تغییرات سهمیه‌های کنکور سراسری به کنکور ۱۴۰۱ نمی‌رسد. همان سهمیه‌های پیشین اعمال می‌شود.

همانطور که رئیس سازمان سنجش آموزش تاکید کرد کنکور اکنون به مسابقه شدیدی بدل شده است که بر روح و روان بچه‌های دانش آموز تاثیر می‌گذارد و امید است با تغییراتی در شکل و ظاهر کنکور کمی شرایط برگزاری آزمون برای داوطلبان تسهیل شود.

4/5 - (2 امتیاز)
اگر این مطلب را دوست داشتید برای دوستان خود بفرستید:
عضویت
اطلاع از
0 نظر
بازخورد
مشاهده همه نظرات
پیمایش به بالا